Kulturreform

Eternal copyright of the catless mind.

Dagens Nyheter skriver om att regeringen avvisat EU-kommissionens förslag om "förlängd skyddstid på inspelad musik från 50 till 95 år". Argumenten emot är att förslaget var hafsigt skrivet (så nästa gång kommer skivbolagen att använda en bättre ordbehandlare och ha raka marginaler) och att det är en "för komplicerad modell", vad nu det kan betyda.

Dessutom påpekar regeringen att ett annat skäl är att de inte just nu kan gå ut och förlänga skyddstiden när det är folkstorm om hur upphovsrätten egentligen är utformad. Så vad ger det här oss? Beatrice Ask har redan sagt att vi inte kommer att bli överens, så regeringen tänker slå dövörat till mot folkviljan och genomdriva IPRED. Därefter är skivbolagen välkomna tillbaka med sitt förslag och då klubbas det igenom utan debatt. Det är i alla fall vad jag misstänker, regeringen har inte visat några tendenser att se någon annan synvinkel än skivbolagens hittills.
Vad det egentligen handlar om, är Beatles. Sir Paul McCartney har enligt uppgift ångest över att Beatles tidiga inspelningar är på väg att bli allmän egendom. Visserligen har han mer pengar än drottningen, vilket är en prestation, men tydligen räcker inte en och en halv miljard dollar så långt som man tror.
För att hålla Sir Paul på gott humör ställer EU-kommissionen upp, den har nämligen aldrig mött en miljonär den inte gillat. Samma sak gäller för övrigt i USA, där copyrightskyddet förlängs några decennier varje gång musse pigg är på väg att hamna i public domain. Så småningom kommer bolagsrepresentanterna att lämna in sin önskelista igen och då är vi ikapp även här i Sverige. Det kallas "harmonisering" när alla lägger sig platt på samma sätt för ett särintresse, har jag lärt mig.

Vad ska vi göra åt det här? Är det inte vettigt att inte bara kreatören själv, utan även hans barn och barnbarn ska kunna leva på något som gjorts 80 år tidigare? Hur vågar vi pirater kräva att barnbarnen till Doctor Bombay ska behöva arbeta, och varför skulle något någonsin behöva hamna i public domain? Vore det inte bättre att vi fick betala dyrt varenda gång något skall användas som inspiration för något nytt?
Tja, varför inte. Jag känner mig inspirerad.
Låt oss klubba igenom att upphovsrätten gäller 200 år efter kreatörens död. Låt oss därefter sätta ihop en "sanningskommission" som går igenom all musik som producerats i det här landet de senaste 100 åren, och varje gång kommissionen hittar en tonsekvens som inte är helt ny skall artisten betala tillbaka de pengar han tjänat genom att stjäla någon annans material. Med ränta på ränta. Om det råkar vara så att ingen arvinge till den ursprunglige upphovsmannen går att hitta kan pengarna gå till ett av mina favoritprojekt: resandet av en 80 meter hög staty av Lars Vegas på toppen av Frösöberget. Jag ber att få återkomma till det projektet med fler detaljer senare.
Det är nämligen så att man får inte låna någonting med nuvarande regler. Det betyder i sin tur att om någon "lånat" fyra takter så kan kommissionen komma och ta kosingen. Givetvis retroaktivt, för det är ju så skivbranschen vill ha det. Törs någon komma med en gissning om hur många av till exempel Gessles låtar som är helt nyskrivna och inte har något DNA gemensamt med tidigare verk? Hur många olika toner kan man åstadkomma på en gitarr?
Kan vi kanske också åtala skivbolagen som medbrottslingar i den här musikstjälarorgien, som dessutom är för vinnings skull? Amerikansk lag satte visst straffskalan på 150.000 dollar per låt. Jag undrar hur många låtar som svenska skivbolag gett ut under de senaste 100 åren?

Ska vi ha en skyddstid som är fånigt lång så ska vi göra det ordentligt. Ska vi jaga folk med blåslampa för att de "stjäl andras verk" så ska det rimligen gälla alla. Det jag argumenterar för här är egentligen bara en förlängning av ifpis och stims med flera våta drömmar, med skillnaden att de nog aldrig tänkt sig att någon skulle begära pengar av dem. Visst är det otäckt när den lag man köper visar sig ha dolda bieffekter?
Men om vi bortser från skadeglädjen att få rensa lite pengar ur fickorna på diverse företag och skumma branschföreningar så vore det kontraproduktivt. Vad som behövs är en rejäl genomgång av upphovsrätten, där man med friska ögon ser på vad som är rimligt och hur det bör fungera i denna tid när det är i stort sett gratis att tillverka enkla saker som skivor, och där kostnaderna för distribution sjunker snabbt. Vem ska tjäna pengar på vad, och hur ska det gå till? För att få till stånd en sådan dialog behöver vi först och främst desarmera den sittande regeringen som reflexmässigt skulle lägga krokben för processen. Vi behöver också få till en dialog med upphovsmännen själva och inte deras hussar i branschföreningarna. Det behövs en genomtänkning utan de snyltare vars tid är förbi.

En som skrivit riktigt bra om copyrighttidens utsträckning är Spider Robinson. Det är skönlitteratur, inte en kruttorr ekonomisk avhandling. Ta dig tid och läs novellen som länken pekar på, den säger det hela hundra gånger bättre än jag kan.

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/114

Kommentarer

Hmm, det här är krångligt.

Hmm, det här är krångligt. Kompositören har rättigheterna till verket 70 år efter sin död (i svensk lag). Fonogram (själva inspelningen) har rättighetsinnehavaren rätt till i 50 år.

Men de verk McCartney har skrivit går ju inte ut förrän 70 år efter hans död, ju. Det måste alltså handla om låtar som någon Beatles-medlem som varit död i 70-år skrivit men för vilka McCartney äger fonogramrättigheterna till och som spelades in för 50 år sedan? Det går inte ihop...

Ett exempel: Ett verk med Mozart (död mer än 70 år) som spelades in för 51 år sedan är fritt (sk public domain). Ett verk med Mozart som spelades in igår är inte fritt (någon äger rättigheterna till fonogrammet/inspelningen).

Kan någon förklara?

Förklaring och exempel.

En hel del av de fonogram Beatles åstadkom i starten, som alltså nu har glidit ur Pauls händer, är fonogram baserade på andra kompositörers verk. Alltså går stackars Paul (möjligen) miste om intäkterna medan fonogrammet så vitt jag förstår blir fritt tillgängligt eftersom ersättningen till kompositören är något som fixas när det enskilda fonogrammet skapas. Om jag inte är fullkomligt felinformerad är det alltså i fas 1 så att han förlorar intäkterna från de tidiga fonogrammen, men kommer att fortsätta lyfta ersättning när någon vill spela in nya versioner av hans egna gamla låtar. Det här gäller för övrigt också Elvis material fram till och med -58 (vilket mina Elvisofila vänner tycker är den bra delen av hans karriär) som nu är fritt fram för alla att mångfaldiga. I fas 2, 70 år efter hans död, kommer hans astralkropp inte längre att få royalties på de kompositioner han skrev själv och det blir fritt fram för alla att sjunga "all you need is cheese" utan att betala honom för nöjet. Om jag har fel i det här är jag som vanligt villig att bli korrigerad och lära mig något nytt.

Det P McC inte har tänkt på är vad kunderna vill betala för. Om jag har chansen att köpa skivan från Han Som Gjorde Den och ge honom pengar, eller från SONYs avdelning för Valpsparkande och Fulutgåvor Av Andras Skivor så skulle jag personligen hellre gynna artisten. Detta koncept verkar ingen av de räddhågade ha tänkt på, utan de utgår från att kunden i alla lägen försöker sno åt sig saker så billigt som möjligt. Har man som "fan" ett intresse av en artist är man redo att betala det lilla extra, tror jag. Ett favoritexempel är boxen "Dead again" av Type O Negative. Jag lyssnar inte på TON själv, men boxen visar en i mitt tycke smart taktik mot kopiering. En bild av innehållet finns här. Fansen är intresserade av utgåvor av den här typen och nästan slåss om dem. Vinylskivorna är krångliga att kopiera, fodralet är för stort för att passa i en scanner, och T-shirten också. Låtarna finns medpackade i mp3-format redan från början. Den här boxen är i sig en upplevelse som inte låter sig kopieras. Det känns smartare än att hota och bråka med kunderna om vad de får och inte får göra med den musik de betalat för. Även om jag personligen inte äger den här utgåvan har jag lagt ut rejält med pengar under årens lopp för andra udda-utgåvor av bra musik, så taktiken fungerar åtminstone utmärkt på mig.
Fast det är klart, det funkar bara för band som har riktiga fans. Bruce Dickinson sade för några år sedan att han struntade i om den nya skivan cirkulerade på nätet eller inte, deras fans köper deras plattor ändå! Jag vet inte om han ändrat sig sedan dess, men jag tycker att han var väldigt klarsynt då i alla fall.

Precis, det måste röra sig om

Precis, det måste röra sig om andra kompositörers verk. Det är inte helt korrekt att "ersättningen till kompositören är något som fixas när det enskilda fonogrammet skapas", eller jo men i Sverige skulle det tillkomma Stim-avgifter för sådana verk som fonogrammet blivit fritt men kompositören ännu inte varit död i 70 år.

Jag kan som exempel ge affärer som säljer filer med klassisk musik (där jag själv har erfarenhet av att ha arbetat). Säljer en sådan affär en fil från en "fri" inspelning (inspelad för 50+ år sedan) där kompositören inte varit avliden i 70 år måste detta redovisas till Stim och ersättning betalas. Huruvida det är fritt att "fildela" en sådan inspelning vet jag inte (och skiter i vilket eftersom jag anser fildelning för ickekommersiellt syfte ska vara en självklar laglighet).

Upphovslagstiftningen är extremt snårig och rymmer så många konstigheter att helt oavsett fildelningen så borde man sätta sig ned och göra om den från början. Nej, Jan Banan och alla andra stofiler, det är inte samma som att säga att den ska avskaffas! Den funkar inte och är i många fall extremt svåröverblickbar och rymmer många paradoxer och uppnår inte alltid på ett logiskt vis sitt syfte.

Ett exempel på när det inte går att förstå hur de tänkt, är att man ska kunna stämmas och åtalas för ickekommersiell fildelning med moralpaniska argument om artister som blir blåsta, medans det är helt OK att sälja begagnade skivor med största möjliga girighet och vinstintresse, i kommersiell skala och omfattning, utan att dela med sig ett öre av vinsten till artisterna (som anses ha fått ersättning för den närstående rättigheten -tror jag det kallas- andrahandsförsäljning redan vid skivkontraktet).

Ladda ned en låt man inte skulle ha köpt: Moralpanik och snatteri!

Sälja andras skivor vidare med vinst utan att ge tillbaka till artisten: Helt OK! (hej alla begagnade-skiv-butiker!)

Riv upp, gör om och gör rätt för bövelen, tycker lilla jag. Men jag är en av de få högljudda gaphalsarna som hotar artister och snor gräsklippare, så för all del, lyssna inte på mig.

lholmq42: keep up the good work!

Trött och bruten

Varje gång jag hör sånt här förklarat i större detalj känner jag att ett gäng nötter suttit och spelat nomic för att få till regelsamlingen. Man skulle vinna så otroligt mycket på att sätta sig ned och gå igenom det eländiga nystanet och formulera det begripligt, överskådligt och klart, men så länge politikerna panikhåller i regelsamlingen som den ser ut, och så länge de som bjuder politikerna på fina luncher önskar status quo, så är alla förändringar omöjliga. Om piratpartiet inte lyckas få vågmästarställningen.
För varje dag känns det viktigare att det faktiskt blir av. Vi kan inte ha det såhär i all evighet... :-/

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter