SLs Kassa Resor

Jag och sambon hade en liten diskussion i morse om hur knepigt SL beter sig med bl.a. Reskassan som man kan ladda på sitt SL-kort. Trots att det inte alls behövs "remsor" eller "kuponger" längre så tänker de fortfarande i de termerna vilket krånglar till allting i onödan. Man måste, innan varje resa, veta hur många kuponger som kommer gå åt för just den resan och om det inte är ens standardresa så får man ändra det i en automat innan man går genom spärren. Då dras det en summa motsvarande ett visst antal "kuponger" för den resan, som är giltiga i ett visst antal "zoner" en viss tid. Kortet laddas på med vanliga kronor men jag vet inte rakt av hur mycket en "kupong" kostar just nu.

Alltså, jag inbillar mig att jag är något över medelintelligent, men det där systemet driver mig till vansinne. Man ska räkna kuponger, zoner och tid, samtidigt. Varje resa blir fan en fjärdegradsekvation med tre okända termer - var går zongränserna nu då, vad är klockan, hinner jag fram, är det förseningar på den sträckan idag, var det en kupong per zon, fast två för första zongränsen. vad kostade kupongerna per styck och hur mycket pengar har jag på kortet? Jag har fullt sjå att hamna på rätt T-bana åt rätt håll -- mitt i det ska jag börja kolla SLs fiktiva kartgränser också för att slippa bli uppskörtad eller avslängd?

Varför inte bara dra kortet, så drar de en tjuga och man får åka en timme så långt man hinner? Klart. Men nej, det är ju för enkelt, det kan ju vanligt folk råka begripa.

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/476

Kommentarer

Skulle man inte kunna ha ett

Skulle man inte kunna ha ett system liknande det som blivit allt vanligare vid parkering? Man drar ett kort när man parkerar och sedan igen när man åker därifrån? För att komma ut genom spärrarna måste man alltså "checka ut" med ett kort som tidigare "checkats in", annars blir man mosad av spärrmekanismen, vilket gör en till ett omedelbart avskräckande exempel för andra resenärer.

Systemet som SL använder

Systemet som SL använder bygger på en så kallad check-in/check-out. De kör det systemet i Perth och det fungerar alldeles utmärkt. Man drar sitt kort när man går genom spärren, man drar det igen när man går ut och sen när man sätter sig på bussen (inom giltig tid) så kontrolleras kortet efter en aktiv resa och när man stiger av dras den korrekta summan. Checkar man inte ut så dras summan till ändhållplatsen.
Varför man inte valt och implementera hela den funktionen här i Sverige vette Gudarna... Antagligen så tror de att våra svenska pensionärer är så senila och dumma i huvudet att de inte klarar av en "check-out". Det var iaf. anledningen de hade när de införde samma sorts system i GBG.

Dra en tjuga och åka så långt

Dra en tjuga och åka så långt man hinner? Det innebär på en vanlig dag att jag med nöd och näppe hinner ut ur Södertälje. Först drar man kortet, sedan är tåget försenat, sedan kommer det inte alls. Sedan sätter man sig på nästa tåg, åker till Södertälje Hamn där tåget måste vänta en kvart på ingenting för att därefter åka till Östertälje. Vid det laget har det gått fyrtio minuter och man är fortfarande i Östertälje. Den där timmen har förflutit någonstans ute i Tumba-skogen där man då får finna sig i att bli avkastad i farten och bli anfallen av björnar och Tony Olsson. Bra idé, hörrö!

Ja?

Kan du redogöra för, exakt, hur det där systemet skulle skilja sig från hur det är idag förutom att idag så norpar de tre kuponger av dig för nöjet att bli uppäten av Tony?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter