Måste vi rädda skivbolagen?

Jag läste en del i natt, eftersom jag inte kunde sova. Via en del länkslalom snavade jag över en måttligt upphetsande artikel från der Tagesspiegel som jag inte riktigt var beredd på. Min förmåga att läsa tyska är inte på topp runt 03:00, men ett stycke fastnade jag för.

Det handlar om Amanda Palmer. Den artist jag tror är mest i samklang med sina fans, just nu. Faktum är att jag tvivlar på att någon annan artist någonsin haft så tight kontakt med så många fans. AFP håller kontakt via "de sociala nätverken". Hon är möjligen mantalsskriven på Twitter. Hon är personlig, hon är rolig och hon är framför allt aktiv. Hon är alltid redo att improvisera ett gig. Det kan vara femtio personer och en lånad ukelele på en strand, eller tusen personer i en hyrd lokal. Rent formellt har hon ett kontrakt med ett Stort Fint Skivbolag, men de har inte ens försökt stötta hennes karriär. Hon försöker aktivt få dem att riva hennes kontrakt så hon får helt fria händer att klara sig själv, för skivbolaget är inte till någon nytta för henne.

Om jag förstår den tyska artikeln rätt gjorde hon en typisk AFP-grej och designade en T-shirt, fick hjälp med en webbutik och sålde på ett par dagar 200 tröjor. Intäkt från två timmar på Twitter: 11000 dollar. Intäkt hittills i år på soloalbumet på stora skivbolaget: 0.
Märkligt hur det ofta ser ut sådär. Pengar från egna insatser: nånting. Pengar från bolag: noll. Tänk på Napsterpengarna som efter tio år inte nått till några musiker än. Tänk på alla utpressningspengar som IPRED ger till olika bolag, som inte når fram till artisterna.
Kunde inte lagstiftarna vara ärliga och säga "den här lagen är till för att rädda de stackars miljardföretagen i upphovsrättsbranschen, för de tjänar inte tillräckligt mycket pengar" i stället för "vi vill hjälpa artisterna"?

Kritikerna säger "det där funkar bara för att hon redan är känd, så för de som är helt gröna är det bara bullshit att man kan klara sig utan bolag". Låt mig säga "njae". Jag upptäckte hennes band Dresden Dolls på youtube. Det var video de själva lagt ut, skivbolaget var inte inblandat. Sedan övergick hon till att (tillfälligt?) göra solomaterial. Det jag har sett av hennes skivbolag har varit krokben. De har plockat ned musikvideos hon lagt upp på youtube för att det är så man gör. Hon har lagt upp dem igen.
Jag har inte sett ett smack av vad skivbolaget har gjort för henne. För mig hade det varit totalt likgiltigt om hon varit "signad" eller inte, redan från början. Hon säger själv i blogposter att precis i starten med DD så var bolaget till stor nytta, men det är ett antal år sedan nu. Och som sagt, för mig som konsument var de inte till någon nytta alls. Jag hittade AFP och DD utan deras hjälp.

Så för mig ser det ut såhär: här har vi en artist som ser bolaget huvudsakligen som en black om foten. Hon klarar sig utmärkt utan dem. Amanda Palmer och Trent Reznor är i varsin ände av metodskalan, hon är extrovert och är ute bland folk hela tiden. Trent stannar i studion och ger bort album på nätet och ber folk betala för dem.
Så, behövs skivbolagen egentligen?
Ja, tydligen. Enligt AFP så var de till nytta precis i starten av hennes karriär. Jag tror personligen att artister som AFP så småningom kommer att bilda egna nätverk för att ta tillvara nya osignade talanger. Den bästa reklam som finns är fortfarande word-of-mouth. När en artist eller författare jag gillar rekommenderar en kollega blir jag intresserad av att kolla. Om jag bara ser en annons med ett namn och en glassig bild är det mer tveksamt.
Men skivbolagen behövs kanske ett tag till, som någon slags drivhus eller som kontaktförmedling för artister och producenter.

Måste vi rädda skivbolagen? Det tror jag inte. Dels har de haft 100 år på sig att stjäla pengar från tidigare generationer av artister, så de bör sitta på en buffert som kan hålla dem vid liv några år om deras intäkter börjar sjunka.
Dels har vi lotteriregeln. Den som får folk att envisas med att köpa lotter fast de aldrig vinner. Lotterier är skatt på folk som inte förstår statistik.
Att ingen någonsin får några pengar av skivbolagen för sina sålda skivor kommer inte att hindra folk från att vilja försöka. Nån i Föllinge vann ju fem miljoner på Joker, och Mick Jagger blev rik för 40 år sedan på vinyl. Det kan gå!

Så länge skivbolagen följer lotterilagens regler (och det gör de, det går definitivt inte tillbaka mer än 50% till utomstående) behöver de inte egna polisregler, speciellt stöd av tullen etc etc. De klarar sig fint.

Fotnot: den här slank iväg utan att vara färdigredigerad eftersom jag krockade med en bugg i systemet. Nu är den i alla fall komplett, men fortfarande i råform. Ber om ursäkt för detta.

Trackback URL for this post:

https://webhackande.se/trackback/200

Kommentarer

Förutom att ha plockat bort

Förutom att ha plockat bort hennes (och Dresden Dolls) videor från YouTube som hon har bloggat om här (http://blog.amandapalmer.net/post/66586355/the-man-strikes-again-youtube...) så har skivbolaget talat om för henne att hon gör musik som inte säljer och att hon borde göra "bättre" låtar.

Men de ville också photoshoppa den här videon (http://www.youtube.com/watch?v=i62UF7uROGU) eftersom hennes mage var för stor de 0,2 sekunder man får se den. Hon har själv bloggat om det och även lagt upp bilder på sig själv så alla kan se exakt hur stor hennes mage är...

http://blog.amandapalmer.net/post/61263444/home-the-leeds-video-more-bel...
http://blog.amandapalmer.net/post/62721071/the-rebellyon-the-deal-with-r...
http://www.thefword.org.uk/blog/2008/11/female_artists_1
http://www.thesilentorchestra.com/afp/nekkid/

perfekt

Skitbra analys! Musikbolagen är inte bara onödiga mellanhänder för konsumenten de är också teknikfientliga stora ekonomiska monster som hämmar kulturutbredningen. Jag kan inte komma på nått enda band eller artist jag blivit introducerat till på "traditionellt" vis genom skivbolagsreklam på de senaste åren. Framtiden ligger i att artisterna "promotar" sig själva och sitt eget material, det här är självklart ett problem för skivbolagen då de mycket riktigt förutspår sig själva som onödiga i den tekniska värld vi kliver in i.

Men som du säger, vem behöver skivbolagen? Inte konsumenterna och inte artisterna.

Citat

"Lotterier är skatt på folk som inte förstår statistik."

Hehe, den tyckte jag var bra. Snor den gärna men var inte så uppenbart vem man ska citera.

Nomen Nescio

Ta den du, jag har fler exemplar. :-)
Jag är rätt säker på att det inte är jag som kommit på den från början, men jag har ingen aning om var jag hörde den först.
Det kan vara lord Omar Khayyam Ravenhurst i och för sig, men i så fall var den på engelska från början. Antagligen är det min ful-översättning i så fall. Slit den med hälsan.

skivbolag

Ett tips, läs "White Line Fever" av Lemmy Kilmister (Alla vet väl vem han är?). Där står det, s 233, hur Sony till och med försökte stoppa honom, han var då "deras artist", från att få en låt spelad på radiostationer. De vill köpa upp artisterna och bestämma allt.
s 238 Lemmy skriver: "De här människorna behandlar musik helt och hållet som en handelsvara, som att sälja bönor på burk. De flesta av dem som gör reklam för band har aldrig hört banden de gör reklam för. Ingen verkar längre tro på musik. Industrin växer hela tiden men de dödar musiken. De försöker åtminstone men jag tänker i alla fall inte låta dem göra det, så länge jag lever." Sen ber han dem att dra åt helvete på ett mustigt sätt. Det finns bara en Lemmy och ett Motörhead!

Lemmy 4ever

Lemmy är en pärla och jag har den där boken liggande halvläst här. Jag har dåligt samvete för att jag var tvungen att ta en paus i den.
Ett annat fint exempel på hur bra det blir när skivbolag är med och leker är Creedence Clearwater Revival. Som jag fått det förklarat för mig hände följande:
När CCR splittrats och John Fogerty gjorde solokarriär blev han stämd av sitt förra skivbolag för att hans musik lät för mycket som CCR. Detta kunde i och för sig bero på att han varit den huvudsaklige låtskrivaren, men det brydde sig inte advokaterna om. I praktiken blev han alltså stämd för att han lät för mycket som sig själv.
OBS: Jag har ingen verifiering av det här, jag har det enbart muntligt från en kompis som är våldsamt Fogerty-fan, men det känns ärligt talat rätt trovärdigt. Det där är vad jag, och alla andra, förväntar mig av skivbolag. Hot, påtryckningar och tveksamheter.
Nån som minns the Posies förresten? De intresserade mig aldrig, men det är lite givande att läsa deras kommentarer om pengar och skivbolag.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Mer information om formateringsmöjligheter